Analytische chemie Project
zelfde technieken als bij skills experimenten,
maar complexere matrix & heterogene monsters

Tijdens het Analyse project gaan jullie de concentratie bepalen van een analyt die "verborgen / vastzit" in een "complexe" matrix.

Hoe ziet het Analyse project eruit?
  • 3 dagen practicum (zie rooster)
  • zelfde assistent als bij skills
  • groepsproject
  • 6 onderwerpen (zie onderwerpen)
  • per duo één monster, per groep één ijkreeks
  • bekende analysemethodes
  • onbekende matrix
  • dus monstervoorbewerking nieuw en onbekend, maar noodzakelijk
  • ijkreeks zelf ontwerpen (afstemmen te verwachten concentratie op meetbereik apparaat)
  • globale planning activiteiten kant en klaar aangeleverd
  • groepsconclusie
  • individueel verslag
Al bekend uit de skills fase krijg je te maken met de volgende deelproblemen:
  • in welke range liggen de concentraties van de analyt in jullie monster (via literatuur of internet bronnen, soms via een pilot experiment)
  • wat is het lineaire bereik van het meetapparaat voor deze analyt (ben je al mee bekend)
  • afstemmen van de monsterbewerking zodat de concentraties in de meetoplossingen binnen het lineaire bereik ligt van het maatapparaat (heb je al eens gedaan)
  • bijbehorende ijkreeks ontwerpen (NB één ijkreeks per groep)

De extra uitdaging van het project is de monstervoorbewerking (NB per duo één monster):
  • Extractie met Soxhlet (noten, kruidnagel, weekmaker en vanilline)
  • Oplossen in zuur (metaal)
  • Vriesdrogen (groente)
  • Destructie in zuur (groente, noten)
  • Stoomdestillatie (kruidnagel)
Afhankelijk van het groepsonderwerp gebruik je één of meerdere van bovenstaande technieken. Informatie over deze technieken vind je via literatuur, internet bronnen, maar ook via de downloads pagina van het analyse project. Bij bepaalde projecten krijg je ook de beschikking over publicaties met relevante informatie.

Je assistent, Sanne Kers, Ruud Cox, Alex van Silfhout en Stephan Jonker zullen jullie verder met raad en daad ter zijde staan.

Een globale planning ziet er als volgt uit:
DAG 1: monstervoorbewerking, info verzamelen over te verwachten concentraties, maken ijkreeks (één per groep), en evt. pilotbepaling ahv ijkreeks
DAG 2: (evt. nog monstervoorbewerking en) bepalingen uitvoeren en uitwerken
DAG 3: uitwerken groepsresultaten en individueel verslag schrijven

DEADLINE verslag inleveren: maandag 15 april 2024
verslag wordt digitaal gestuurd naar je assistent met een cc. naar
science.practicum.chem@uu.nl
richtlijnen verslag vind je