2023 - 2024 eerste jaar practica

Inhalen van gemiste experimenten zal slechts bij hoge uitzondering op korte termijn mogelijk zijn. Een en ander zal afhangen van de omstandigheden en de aard van het gemiste. In de regel gaat daarbij het initiatief uit van het practicum en niet van de student. Bij de cursussen BFYAN13 en BSPAN wordt gewerkt in parallel stormen en kan de student zelf inschatten wat de inhaalmogelijkheden zijn en dit bespreken met het hoofd practicum.

Via het Practica Grade Centre kan je zien welke onderdeel al een cijfer hebben en welke nog niet. Op deze manier kan je al zien of je bv een onvoldoende hebt of dat je een bepaald onderdeel nog niet hebt gedaan. Advies is om hier regelmatig te kijken, het kan namelijk zijn dat je een onvoldoende hebt gekregen voor een bepaald practicumonderdeel of geen cijfer omdat je vergeten bent om je verslag of labjournaal in te leveren. Wij hebben geen tijd om voor elke student bij te houden welke onderdelen er nog niet afgerond zijn, dit is de verantwoordelijkheid van de student zelf.

Een indicatie van de inhaalmogelijkheden per onderdeel:

Periode 1: Ester project (SK-BORSP)
  • Als je een cijfer 4 of lager hebt, of helemaal geen cijfer, dan zal er een aparte regeling gemaakt moeten worden met de practicum leiding hoe je kan repareren. Soms moet het gehele project overgedaan worden het volgende jaar, soms kan volstaan worden met een reparerende opdracht. In het laatste geval gaat het altijd om maatwerk onderwijs dat je op een geheel ander tijdstip in overleg doet.
  • Heb je ten gevolge van onvoorziene omstandigheden buiten je schuld een presentatie gemist of het GLC-experiment, dan zal in de regel geprobeerd worden om je dat binnen de tijdsduur van het project te laten inhalen. Heb je onderdeel gemist door problemen met inzet, dan verwijzen we je door naar de studieadviseur.
  • Is je presentatie onvoldoende, dan zal het ervan afhangen of er een inhaalmogelijkheid is tgv bovenstaande categorie "onvoorziene omstandigheden buiten schuld".
  • Ben je overgestapt van het ene examenprogramma naar het andere, bv van NK-SK naar SK, dan stroom je meestal tijdens het project in en dan zal er gezocht worden naar een mogelijkheid om je nog binnen het studiejaar de gemiste onderdelen te laten inhalen.

Periode 2a: Synthese (SK-BFYAN13)
  • Omdat de practica in 2 stromen aangeboden worden is het in principe mogelijk om gemiste practica in te halen bij de ander stroom, mits de groepsgrootte dat toelaat. Studenten worden verzocht zelf het initiatief te nemen en contact te zoeken met hoofd practicum.
  • De laatste vrijdag van de periode is er een inhaaldag gepland en bestaat er de mogelijkheid om één experiment in te halen.
  • Afhankelijk van het aantal "inhalers" zal er nog een extra inhaalmogelijkheid georganiseerd worden of doe je mee met het volgende jaar.

Periode 2b: Fysisch Chemisch Meten (SK-BFYAN13)

Periode 2c: Anorganische Chemie-KIO3 (SK-BFYAN13)

Periode 3a: Structuurchemie (SK-BSPAN)
  • Omdat de practica in 2 stromen aangeboden worden is het in principe mogelijk om gemiste practica in te halen bij de ander stroom, mits de groepsgroootte dat toelaat. Studenten worden verzocht zelf het initiatief te nemen en contact te zoeken met hoofd practicum.
  • Geen van deze experimenten zal ingehaald kunnen worden binnen de periode als het niet is gelukt via bovenstaande route.
  • Afhankelijk van het aantal "inhalers" zal er een inhaalmogelijkheid georganiseerd worden of doe je mee met het volgende jaar.

Periode 3b: Analyse Skills (SK-BSPAN)

Periode 3c: Analyse Project (SK-BSPAN)
  • Omdat het hier projectonderwijs betreft kan er hier geen sprake zijn van inhalen van gemiste doen bij de andere stroom.
  • Als je teveel gemist hebt of een onvoldoende gehaald hebt zal er bekeken worden of je het geheel opnieuw moet deelnemen of dat er gerepareerd kan worden.
  • Periode 4: Biochemie (SK-B1BMC)
  • De verantwoordelijke docent regelt dit met de studenten

Toets Harris (SK-BSPAN)
  • De herkansing van de toets Harris (Analytische Chemie) wordt gehouden in week 27 (1e week juli)
  • Als je oudere jaars bent kan je zowel meedoen met de eerste jaars in april, of meedoen met de herkansing in week 27 (1e week juli).

Onderdelen Statistiek
  • gevallen zullen individueel bekeken worden.