f. Beoordeling
Alle vier de onderdelen van de uitvoering van practicumexperimenten worden beoordeeld:
  • voorbereiding:    theoretische achtergrond, kennis over het experiment, en planning van het werk.
  • uitvoering:         praktische vaardigheid, zelfstandigheid, inzicht, netheid, veilig werken, werktempo en labjournaal bijhouden.
  • afsluiting:           interpretatie resultaten, nabespreking, conclusie.
  • rapportage:        labjournaal en/of verslag of presentatie.
N.B. Deelname aan het practicum is verplicht en wordt geregistreerd.

Jullie komen hier als onervaren studenten en zijn hier om te leren. Omdat er ook met die insteek naar jullie prestaties wordt gekeken, zullen dingen als inzet, participatie, het “vermogen tot groeien” zwaar meetellen in de beoordeling.

De beoordeling is steeds individueel, ook als er samengewerkt wordt.

De totale beoordeling (voor theorie, uitvoering en rapportage) van elk practicumonderdeel wordt op een digitale beoordelingskaart vastgelegd. Deze practicumdeelcijfers kan je zoals eerder genoemd online inzien via het practicum cijfersysteem.

Kijk regelmatig in dit cijfersysteem omdat je er op die manier achter kan komen of je een experiment hebt afgerond met een voldoende cijfer.
  • Practicumdeelcijfers moeten minstens een 5 zijn om mee te kunnen tellen voor het eindcijfer. Bij cijfers lager dan een 5 (of F van Fail) zal, afhankelijk van de omstandigheden, het experiment overgedaan of gerepareerd moeten worden. Neem zelf initiatief om met de practicumleiding te overleggen hoe onvoldoendes gerepareerd kunnen worden.
  • Het is ook mogelijk dat je géén cijfer hebt gekregen omdat je nog geen verslag hebt ingeleverd of wel het verslag, maar daarbij niet het labjournaal hebt ingeleverd, je ziet dan Inc (van incompleet) staan bij het cijfer. Als je geluk hebt communiceert je assistent daarover met jou, maar in principe gaan we er van uit dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt om binnen de gestelde deadline je labjournaal/rapport/verslag in te leveren. Lees je mail en reageer ook op mails van je assistent.
  • Heb je een experiment gemist vanwege ziekte (Z) of door andere oorzaak (A) dan wordt er per geval gekeken hoe dit ingehaald kan worden. Dat kan op ad-hoc basis gebeuren of via inhaaldagen aan het einde van een periode.
  • Als het cijfervakje leeg is kan het zijn dat de assistent nog bezig is met jouw beoordeling, heb geduld en communiceer direct me je assistent als het te lang duurt.

Tot slot: als een student het niet eens is met de beoordeling van een onderdeel, zal de docent / practicumleider tussen de student en de directe beoordelaar bemiddelen en zo nodig een definitief oordeel vaststellen. Bij blijvende geschillen is beroep mogelijk bij de departementale examencommissie en in laatste instantie bij de universitaire beroepscommissie voor de examens.