11.         Uitvoering van een experiment

11.1.    Practicumtijden en tijdsplanning
  • Meld ALTIJD afwezigheid of te laat komen via de whatsapp procedure.
  • De practicumzalen zijn van 9:00 tot 17:00 uur open (zie het rooster).
  • Begin altijd op tijd en goed voorbereid aan je experiment, dit maakt de kans kleiner dat je aan het eind van de dag in tijdnood komt.
  • De middagpauze is variabel en wordt ALTIJD in overleg met assistent en medestudenten afgesproken. ALLE groepsleden nemen TEGELIJKERTIJD pauze.
  • Opruimen duurt langer dan je verwacht, begin op tijd zodat:
         -> glaswerk gewassen kan worden om het beschikbaar te maken voor de volgende dag,
         -> de zaal om 17:00 afgesloten kan worden.

11.2.    Werkwijze: individueel, in duo’s of groepen etc.
  • Bij synthese-experimenten wordt meestal alléén gewerkt; bij meet-proeven en projectwerk meestal in duo’s.
  • Bij het maken van oefenopgaven bij instructies wordt wisselend alleen, in duo’s, of grotere groepen gewerkt. Dit hangt in af van de materiële mogelijkheden en didactische accenten, zoals individueel handelingen en vaardigheden leren of leren door middel van samenwerken.
  • De keuze van de partners waarmee je samengewerkt is in het begin niet vrij. Vanaf periode 3 zal, vanwege het keuzevak, de groepsindeling waarschijnlijk veranderen.

11.3.    Fasen bij uitvoering van experimenten
Afhankelijk van de werkvorm wordt met een kant en klaar voorschrift gewerkt of met een door de student zelfgemaakt werkplan/voorschrift. In alle gevallen maak je uiteindelijk een werkplan waarin de werkwijze en benodigde materialen beschreven worden. Bij de uitvoering van deze experimenten onderscheiden wij de volgende fasen:

a. (T)huiswerk: Bestudering & voorbereiding
Meestal krijg je ruim van tevoren de handleiding en wordt er verwacht dat je het experiment thuis goed voorbereidt. In uitzonderlijke gevallen wordt er aan het begin van de dag tijd ingepland om ter plekke het experiment voor te bereiden.
Goed voorbereid betekent dat je weet welk experiment je gaat doen, bekend bent met de achterliggende theorie, alle inleidende vragen uit de handleiding hebt beantwoord, en je je voorbereidt op de veiligheidsaspecten van het experiment. Bij de voorbereiding kan je practicumboeken Dean en/of Harris gebruiken en/of de boeken van het vak waar het practicum onderdeel van is.
Studenten die aantoonbaar onvoorbereid op het practicum komen zullen worden weggestuurd. Dit kan tot studievertraging of erger leiden. Houd er rekening mee dat vanuit logistiek oogpunt de inhaal en/of reparatiemogelijkheden beperkt zijn.

b. Prelab: Voorbespreking
Onder leiding van de assistent wordt het experiment (incl. de theorie en veiligheidsaspecten) tijdens het preLab besproken en wordt het experimentele werk verder voorbereid. Het is de bedoeling dat je inzicht krijgt in wat je gaat doen en begrijpt waartoe alle handelingen dienen. De voorbespreking is geen minicollege van de assistent; er wordt actieve inbreng van de studenten verwacht. Een actieve inbreng zal ook een positief effect hebben op de uiteindelijke beoordeling. Als het duidelijk is dat de student voldoende voorbereid is, geeft de assistent toestemming met de experimenten te beginnen.

c. Uitvoering, labjournaal
De experimenten worden uitgevoerd zoals in de handleiding of voorschriften beschreven is, of zoals met de assistent is overeengekomen naar aanleiding van het werkplan van de student. Alle waarnemingen, metingen, etc. worden meteen in een laboratorium-journaal opgeschreven. Zorg dus dat je altijd een labjournaal bij je hebt, zonder labjournaal mag je niet meedoen. Alle aantekeningen van een experiment of fase van een project moeten in 1 labjournaal staan in plaats van verspreid over verschillende labjournaals. Deze aantekeningen worden bij elke vorm van rapportage ingeleverd. De assistent beoordeelt je gebruik van het labjournaal en geeft feedback. Zorg dat je na afloop je labjournaals terugkrijgt van je assistent, of ophaalt bij de afgesproken plek.

d. Nabespreking
Na het experimentele werk, volgt meestal een nabespreking. Hierin worden de resultaten besproken, eventuele vragen beantwoord, en afspraken over de rapportage gemaakt. Als van een proef geen uitvoerig rapport gemaakt hoeft te worden, dan worden de resultaten zoals die in het labjournaal genoteerd zijn, besproken.